نشست استاندار خراسان رضوی با دختران نخبه استان روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» شد وزیر خارجه بر تسریع اجرای توافقات روسای جمهور ایران و تاجیکستان تاکید کرد سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه به صورت تمام الکترونیک خبرداد فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید + ویدیو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد
سرخط خبرها

آینده مبهم افغانستان و اهمیت نقش آفرینی کشور‌های همسایه در ثبات آن

  • کد خبر: ۸۶۹۵۹
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
آینده مبهم افغانستان و اهمیت نقش آفرینی کشور‌های همسایه در ثبات آن
در شرایط فعلی مشخص نیست که آینده سیاسی افغانستان چه خواهد شد؛ آیا طالبان بر موضع پیشین خود یعنی تشکیل امارت اسلامی اصرار می‌ورزد یا آنکه در نهایت به سمت تشکیل یک دولت فراگیر ملی حرکت خواهد کرد؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ از یک سو، تحرکات نیرو‌های متکثر داخل افغانستان نظیر جبهه مقاومت ملی به فرماندهی احمد مسعود و از سوی دیگر تلاش کشور‌های همسایه افغانستان در راستای کمک به صلح و امنیت این کشور و برگزاری نشست‌های اخیر، فاکتور‌های مهمی هستند که به مسیر سیاسی آینده افغانستان جهت خواهند داد.

در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک»، روز گذشته در خبری مدعی شد که احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان، در ایران به سر می‌برد. این خبرگزاری روسی در گزارشی به نقل از منابع آگاه خود در افغانستان مدعی شد که احمد مسعود، چهارشنبه هفته گذشته در مشهد با محمد اسماعیل خان، فرمانده پیشین جهادی و والی سابق، هرات دیدار کرده است.

ثبات در افغانستان درگرو تشکیل یک دولت فراگیر است

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «فارس» درباره نشست همسایگان افغانستان که به میزبانی ایران در تهران برگزار شد، گفت: اجلاس همسایگان افغانستان، یک گام مهم در راستای همسان سازی نگاه کشور‌های همسایه افغانستان به تحولات این کشور بود.

بیانیه مشترکی که پس از پایان نشست همسایگان افغانستان در تهران صادر شد، سابقه نداشته است و حتی پیش از این در اجلاس‌های مشابه هم نتوانسته بودند به جمع بندی لازم و مشترک برسند. مهم‌ترین نکته اجلاس همسایگان افغانستان آن بود که همه همسایگان این کشور بر موضوع ضرورت حفظ امنیت این کشور در مسیر تحولات و نیز تشکیل یک دولت فراگیر که حقوق همه اقوام را پوشش دهد، تأکید داشتند.

عمویی گفت: صلح و ثبات در افغانستان، تأثیر مستقیمی بر کشور‌های همسایه این کشور دارد و همگان بر آن تأکید دارند که باید ضمن توجه به حقوق مردم افغانستان به سمت و سویی حرکت کنیم که در افغانستان صلح و ثبات پایدار شکل گیرد و صلح و ثبات پایدار از دید کشور‌های همسایگان افغانستان فقط با تشکیل یک دولت فراگیر اتفاق می‌افتد.

شکل گیری امارت اسلامی، مشکل افغانستان را حل نمی‌کند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، در تشریح موضع ایران در قبال تحولات افغانستان پس از تسلط نسبی طالبان بر این کشور گفت: دولت ایران یک رفتار کاملا مناسب و مبتنی بر منافع ملی اتخاذ کرده است. شرایط طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر هنوز فراهم نشده و در نتیجه رفتار آن‌ها نیز تا کنون بیانگر شفافیت لازم درزمینه مشارکت دادن همه اقشار سیاسی و طوایف مختلف افغانستان نبوده است. طالبان باید شرایطی را فراهم کند که از رهگذر تشکیل دولت وحدت ملی، همه طوایف افغانی را در این دولت مشارکت بدهد و یک انتخابات آزاد برگزار کند.

اما تا زمانی که طالبان به سوی تشکیل یک دولت فراگیر و حکومت ملی حرکت کند و در مرحله تشکیل یک امارت اسلامی بدون شرکت دادن سایر طوایف باقی بماند، طبیعی است که ایران با طالبان زاویه داشته باشد و آن را به رسمیت نشناسد. وی افزود: ایران در شرایط کنونی سعی می‌کند راه‌های دیپلماتیک را با طالبان حفظ کند تا حقوق خودش را از جمله درباره حقابه هیرمند استیفا کند، ولی شرایط کنونی در افغانستان ناپایدار است و تا زمانی که یک دولت وحدت ملی در افغانستان حاکم نشود، ایران قادر نخواهد بود که در این زمینه با طالبان وارد مذاکره شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->